سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 3316 | بازدیدهای امروز: 3| بازدیدهای دیروز: 0
درباره خودم
لوگوی وبلاگ
مطالب قبلی
لینک های دوستان
اشتراک
 

 

 

 

بقایای سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی سلامت ا یرانیان را به خطر انداخته است

سالانه 800 میلیارد تومان یارانه برای کودهای سرطان زا پرداخت می شود!...

سایت خبرنگار/ طاهره ساعدی :

 

 استفاده بیش از حد از سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی در زمین های کشاورزی و باقی ماندن این ترکیبات و عناصر خطرناک در میوه جات و سبزی ها باعث افزایش نگران کننده آمار ابتلا به سرطان و طیف گسترده ای از بیماری های خطرناک از نارسایی های کلیه گرفته تا پارکینسون شده است.

 

 وجود میوه ها و سبزیجات به ظاهر درشتی که فاقد طعم و خاصیت های چند دهه پیش خود است، ناشی از استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات و باقی ماندن ترکیبات آن ها در محصولات می باشد.

 

بسیاری از سبزیجات ومیوه ها آلوده به نیترات و کادمیوم به عنوان 2 عامل بیماری زا و سرطان زاست.

 

استفاده زیاد از این کودها به دلیل داشتن کادمیوم و نیترات، باعث سرطان زایی می شود. در واقع این عناصر و ترکیبات جذب سبزیجات و به ویژه سبزیجات غده ای مثل سیب زمینی می شود. به عنوان نمونه غلظت نیترات در سیب زمینی و پیاز باید 50 میلی گرم در هر کیلوگرم وزن تازه (وزن محصول بلافاصله پس از برداشت) باشد ولی متاسفانه میزان کادمیوم و نیترات در اغلب اوقات بسیار بیشتر از سطح استاندارد است.

 

بزرگ بودن بیش از حد سیب زمینی ها را یکی از نشانه های بالا بودن نیترات در آن است .هر کیلوگرم سیب زمینی به طور متوسط باید دربرگیرنده حدود 8 عدد سیب زمینی باشد؛ ولی در عمل می بینید که اغلب سیب زمینی ها خیلی درشت است و از سوی دیگر رنگ آن ها شفاف نیست. این ها همه آثار ناشی از وجود میزان بالای نیترات در سیب زمینی است.

 

میزان مصرف بی رویه این کود افزایش یافته و این ترکیب شیمیایی اکنون تبدیل به بزرگ ترین سم مهلک جامعه ما شده است. کشاورزان ما فقط به افزایش محصول در هکتار از طریق استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی، فکر می کنند و به کمبود ریزمغذی ها، طعم، کیفیت، ماندگاری و خوش خوراکی سبزیجات و میوه ها توجهی ندارند.

 

با افزایش مصرف این سموم و کودها، آنتی اکسیدان های میوه جات و سبزیجات کاهش می یابد، از این رو محصولات کشاورزی بدون طعم و خاصیت می شود.

 

 به عنوان مثال هنگامی که سیبی را گاز می زنید، به سرعت کدر می شود یا خیار دیگر طعم واقعی و قدیمی خود را ندارد، چون به ویژه در خصوص خیارهای گلخانه ای که از سموم دفع آفات استفاده می کنند، باید 21 روز بگذرد تا اثر سم از بین برود ولی کشاورزان برای این که خیارهای کوچک را وارد بازار کنند تنها 9 روز پس از سم پاشی آن ها را می چینند.

 

 به طور کلی سبزیجات و میوه جات قابلیت جذب سموم را در سطح بسیار بالا دارد. به همین دلیل موقع خرید به عنوان مثال سعی کنید قسمت بالایی پیاز (محل خروج جوانه از پیاز) بسیار باریک باشد یا سیب زمینی دارای اندازه ای متوسط و رنگ روشن باشد.

 

 سرطان های روده در ایران به نحو خطرناکی افزایش یافته و در ُاستان مازندران 3 برابر دیگر نقاط کشور است، چون یک سوم سموم دفع آفات کشور در این ناحیه مصرف می شود. کادمیوم موجود در سبزی ها باعث نارسایی شدید کلیه و بروز سرطان می شود.

 

 محققان انگلیسی دریافته اند که قرار گرفتن در معرض حشره کش ها و سموم دفع آفات و نیز مصرف میوه جات و سبزیجات حاوی بقایای این سموم، خطر ابتلا به پارکینسون را به میزان 93 درصد افزایش می دهد





نویسنده: رضاتوکلی(چهارشنبه 86/11/10 :: ساعت 5:12 عصر)

لیست کل یادداشت های این وبلاگ